Dansk Solcelleforening har afgivet høringssvar den 30. august 2024 til vejledning om planlægning for lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land.
Dansk Solcelleforening takker for muligheden for at afgive høringssvar til Plan- og Landdistriktsstyrelsens udkast til vejledning af planlægning for lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land. Vi ser det som positivt, at der er udarbejdet en solcellebekendtgørelse med tilhørende vejledning, for at præcisere praksis og juridisk bindende bestemmelser i forbindelse med opstilling af solcelleanlæg i det åbne land. Det er i udgangspunktet et godt værktøj for foreningens medlemmer. Dansk Solcelleforening har dog et par bekymringer om vejledningens indhold, der risikerer at kunne få betydning for den videre udbygning af VE fra
solkraft i Danmark.
Dansk Solcelleforening er særligt bekymret for, at kommunerne vil anvende de fastsatte minimumsafstande 1:1, i tillid til at disse afstande afspejler lovgivers anbefalinger. Minimumsafstandene kan få en meget stor negativ betydning for den grønne omstilling. Dansk Solcelleforening vurderer derfor også, at minimumsafstandene ikke opfylder formålet med den politiske aftale af 15. juni 2022 mellem Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om opfølgning på evaluering af planloven m.v. Aftalen har til hensigt at
fremme udbygningen af vedvarende energi og styrke kommunernes muligheder for at varetage klimahensyn i planlægningen.
Vejledende minimumsafstande
Solcellebekendtgørelsen og den tilhørende vejledning har til formål at præcisere en række hensyn i forbindelse med opstilling af solceller. Imidlertid er ikke alle definerede hensyn proportionale og hensigtsmæssige. De vejledende minimumsafstande (150-750 meter) er fastsat meget restriktivt med risiko for at blive et benspænd for den videre udbygning af vedvarende energi med jordbaserede solcelleanlæg. Der er heller ingen saglige begrundelser for de vejledende minimumsstandarder, der bør fastsættes på baggrund af det enkelte anlægs reelle påvirkning af det danske landskab. F.eks. er minimumsafstanden på 750 meter mellem nabo og solcelleanlæg med solceller på tre sider af beboelsen, begrænsende for omfanget af tilgængelige arealer. Der er også krav om at beplantningsbælter rundt om solcelleanlægget skal tages med i beregningen af afstanden. Tilsammen risikerer disse hensyn at konflikte med vejledningens formål om arealhensynet, der netop skal fremmes til opstilling af solceller.
Fornyet høring af solcellebekendtgørelsen
Dansk Solcelleforening ønsker med dette høringssvar at give kommentarer til vejledningen. Dog vil vi også appellere til, at bekendtgørelse nr. 440 af 3. maj 2024 om planlægning for lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land, der trådte i kraft 1. juni 2024 (herefter solcellebekendtgørelsen), sendes i fornyet høring. Vi er af den opfattelse, at den oprindelige høringsversion af solcellebekendtgørelsen substantielt set har ændret karakter i så væsentlig en grad (i høringsversion var afstandskrav 100 m), at en manglende involvering af stakeholdere og interessenter i ændringerne, er stærkt problematiske.
Hensyn til naboer og lokalsamfund
Dansk Solcelleforening ser det som helt centralt for udbygningen af VE med solceller i det åbne land, at der tages hensyn til naboer. Men nabohensyn kan godt tages, uden det samtidig behøver bremse udbygningen af vedvarende energi. Involvering og inddragelse af naboer kan f.eks. understøttes ved at lave retningslinjer for god naboinddragelse, så de lokale behov imødeses bedst muligt. I forvejen er der fastsat flere nye initiativer til at kompensere naboer og lokalområder, når der opstilles vedvarende energianlæg. Satsen for grøn pulje er pr. 1. juli 2024 ændret til 125.000 kr./MW fra den hidtil gældende sats på 40.000 kr./MW. Samtidig er satsen for VE-bonus ændret til 9,75 kW per energiform fra 6,5 kW. Ikke mindst skal opstillere af solcelleanlæg, der forårsager et værditab på en beboelsesejendom, kompensere herfor og tilbyde ejeren af beboelsesejendommen at købe ejendommen ved salgsoption (ifølge VE-lovens § 6 og § 6a), også kaldet værditabskompensation. Værditabet fastsættes i øvrigt på baggrund af en uafhængig vurdering af Taksationsmyndigheden med en afstandsgrænse for
salgsoption på 200 meter. Afstandsgrænsen i forbindelse med salgsoption er forskellig fra minimumsafstandene, der er defineret i solcellebekendtgørelsen og vejledningen. Dansk Solcelleforening appellerer til at afstandsgrænserne og betingelserne i øvrigt i højere grad samtænkes på tværs af lovtekster og ressortområder.
Download høringssvar